top of page
Small Lev Aharon Logo

Lev Aharon Library

הסגולה הגדולה - אמן יהא שמיה רבא



Note: This page is auto translated.

אמן יהא שמיה רבא

בזמנים קשים אלו, עם כל הסבל שבני אדם עוברים וכל הנסיונות שאנו מתמודדים עימם, אנו זקוקים מאוד לרחמי שמים. אחת הסגולות הנפלאות שיש להן כוח עצום לעורר רחמים עלינו היא עניית "אמן יהא שמיה רבא" בכל כוחנו, כמו שנאמר בגמרא (ברכות ג' ע"א).

אנשים מחפשים תמיד סגולות. וזו סגולה פשוטה וברורה – סגולה אמיתית. הזוהר הקדוש מלמד שהדרך היעילה ביותר לעורר רחמים עליונים היא באמירת המילים "אמן יהא שמיה רבא". לנו, כיהודים, יש את היכולת כביכול "ללחוץ על הכפתורים" של הקב"ה, ללמד אותנו איך לעורר את רחמיו.

בריאת העולם

הנה שאלה שרבים התבוננו בה בשלב כלשהו בחייהם: למה? למה הקב"ה ברא את העולם? מה יוצא לו מבריאה זו? הרמב"ן מלמד שתכלית הבריאה היא שעם ישראל ישבחו את הקב"ה. איזה שבח הפך את הבריאה לכדאית? ספר ראשית חכמה מביא את הפסוק "ברוב עם הדרת מלך". ראש השנה עוסק במלכותו של הקב"ה.

לעיתים, לאחר קיבוץ של אנשים לשיעור תורה, מישהו אומר קדיש. הגמרא מביאה בשם ר' ישמעאל שברגע זה הקב"ה מכנס את מלאכיו ואומר: "ראו עולמי! כל זאת בראתי. למה? מפני שהם משבחים אותי באמירת 'אמן יהא שמיה רבא'." אמירה זו של "אמן יהא שמיה רבא", לאחר קיבוץ יהודים לשמיעת דברי תורה, היא הכבוד הגדול ביותר שאנו יכולים לתת לקב"ה.




 

Sources

  • אמן יהא שמיה רבא כסגולה לרחמים:

    גמרא, ברכות ג' ע"א: הגמרא דנה בכוח העניה של אמן יהא שמיה רבא בכוונה מלאה, ואומרת שמי שעונה כך יכול לבטל אפילו גזירות קשות.

    זוהר הקדוש (פרשת נח, סג' ב): הזוהר מלמד שעניית אמן יהא שמיה רבא מעוררת רחמי שמים (rachamim), והיא דרך poderosa לעורר רחמים מהשמים.

    תכלית הבריאה: שבח להקב"ה:

    רמב"ן, פירוש על שמות י"ג ט"ז: הרמב"ן מסביר שתכלית הבריאה היא שקלל ישראל יזכו לשבח את הקב"ה ולהכיר בגדולתו.

    ברוב עם הדרת מלך:

    ראשית חכמה (שער היראה, פרק ג): ספר זה מדגיש את המושג "ברוב עם הדרת מלך" – בנוכחות רבים, הכבוד למלך מתגבר – ומקשר רעיון זה לתפילה בציבור ולקדושת שם ה'.

    הקב"ה מכנס את מלאכיו לשמוע אמן יהא שמיה רבא:

    גמרא, ברכות נ"ז ע"א: הגמרא אומרת שהקב"ה מכנס את מלאכיו כאשר הוא שומע את קלל ישראל אומרים אמן יהא שמיה רבא, והוא מתגאה בשבחים שלהם.

    תוספות על ברכות ג' ע"א: תוספות מרחיבים על הקשר המיוחד שבין קדיש, לימוד תורה בציבור, והעניה של אמן יהא שמיה רבא כרגעים של חסד עליון.

0 views0 comments

Comments


bottom of page