קיצור הלכות פסח
/
קיצור הלכות פסח
/
הלכה ומנהג
שבת הגדול
ג. נהגו הרבנים לומר לפני הציבור דרשה בשבת הגדול. והעיקר להורות לעם דרכי ה' ללמד המעשה אשר יעשון, דהיינו דיני הגעלה וביעור חמץ ואפיית המצה ושאר הלכות פסח.
ד. בשבת הגדול נהגו לומר ההגדה מ'עבדים היינו' עד 'לכפר על כל עוונותינו', והגר"א לא נהג כן, וטעמו, משום דאיתא בהגדה, "יכול מבעוד יום וכו'".
ומשמע, דאין הכרעה איך לנהוג למעשה. ונראה, דכל אחד יחזיק בזה כפי מנהג אבותיו, דהרי משמע מהרמ"א דדבר זה תליא במנהג, ממילא אם לא הוחזק אצלם מנהג זה, לא ינהג בו אף הוא, כדי לקיים דעת הגר"א שאין לאומרה, ובזה יצא ידי חובת כל הדעות.
Note! Translation is auto generated: Please use with caution
Shabbos HaGadol
C. It is the custom of the rabbis to deliver a sermon before the congregation on the Great Sabbath. The main purpose is to instruct the people in the ways of the Lord, to teach them the practices they should perform, namely the laws of cleaning, removing leaven, baking matzah, and other Passover laws.
D. On the Great Sabbath, it is customary to recite the Haggadah from "We were slaves" to "to atone for all our sins." However, the Vilna Gaon did not follow this custom, and his reasoning is because it is stated in the Haggadah, "One might think from the outset, etc."
It appears that there is no definitive decision on how to act practically. It seems that each person should adhere to the custom of their ancestors, as it is implied by the Rema that this matter depends on custom. Consequently, if this custom is not established among them, one should not follow it either, in order to fulfill the opinion of the Vilna Gaon that it should not be said. In this way, one fulfills the obligation of all opinions.