קיצור הלכות פסח
/
קיצור הלכות פסח
/
הלכה ומנהג
קטניות
סד. אורז ושאר מיני קטניות אינם באים לידי חימוץ, ומותר לעשות מהם תבשיל. והמנהג באשכנז להחמיר ולאסור, ואין לשנות, משום 'אל תטוש תורת אמך'. ואפילו באחרון של פסח אין להקל בזה. וגם אין לעשות מהן יי"ש. ומכל מקום, בשעת הדחק, שאין לאדם מה לאכול, או חולה שאין בו סכנה, מותר לבשל כל המינים, חוץ מחמשת מיני דגן, וקטניות עדיפים מאורז ודוחן וכדומה, שדומין יותר לחמשת מינים. וצריך לבדוק ולברור יפה יפה בדקדוק היטב שלא ימצאו בם גרעינים מחמשת מיני דגן. ויחלטם לכתחלה ברותחין, דכל מה דאפשר לתקן מתקנינן.
סה. קטניות שנפלו לתוך תבשיל, ויש רוב בתבשיל כנגדם, אין אוסרים בדיעבד, אך גרגרין הנראין, יטלם וישליכם. וכן מותר להדליק בשמנים הנעשים מהם.
סו. מותר להשהות מיני קטניות בבית. גם מותר לאכלן בערב פסח, ויש אוסרים.
סז. המנהג שלא לאכול חרדל כלל בפסח, דהוי כמיני קטניות שנוהגין בו איסור, משום דצוברים אותו כקטניות.
סח. בטנים אינם קטניות ומותרים באכילה.
סט. כוסמת, שעועית, עדשים, אפונה, הם קטניות. וכן הפול והשומשומין והפרג.
ע. נוהגים להשתמש בקפה, וראוי לקלותו קודם הפסח, וכן בתה שלא נחלט קודם.
עא. יש שנהגו לייחד קדירה לבישול ביצים או תפוחי אדמה בפסח, ואינו מנהג כלל.
עב. קטניות מותרין בהנאה, ומותר להדליק בשמן העשוי מקטניות אפילו אם נכתשו במכתשת שנשרו בה שעורים קודם, שהרי אינן דבר חריף.
עג. שמן תירס, סויה, קנולה, נוהגין לאסור.
עד. בשמן כותנה מסתפק המנחת חינוך. בארץ ישראל מחמירין על פי פסק הגרש"ז והגרי"ש, ובאמריקה מקילין על פי פסק האגרות משה.
עה. עמילן תירס, סירופ תירס, דקסטרוז, מלטוז, לציטין, כולם קטניות.
עו. על קטניות שנשתנו מצורתן כגון: סורביטול, דקסטרוז נוט, חומצה אסקורבית, חומצת לימון, אספירינט, ישנו דיון גדול בפוסקי זמנינו.
Note! Translation is auto generated: Please use with caution
katniyot
1. Rice and other types of grains do not undergo fermentation, and it is permissible to cook them. However, the Ashkenazi custom is to be stringent and prohibit this, and it should not be changed, following the principle of 'do not forsake the teaching of your mother.' Even on the last day of Passover, one should not be lenient in this matter. It is also forbidden to make them into matzah balls. Nevertheless, in times of necessity, when a person has nothing else to eat or when someone is ill without any danger, it is permissible to cook all types of grains except for the five types of grain, and small legumes are preferred over rice, millet, and similar grains, as they are more similar to the five types of grain. It is necessary to carefully examine and clarify the grains to ensure that no kernels from the five types of grain are found in them. It is preferable to cook them initially with boiling water, as anything that can be corrected with boiling is corrected.
2. Legumes that fall into a cooked dish, and the majority of the dish corresponds to them, are not prohibited after the fact, but visible legumes should be removed and discarded. It is also permissible to light candles using oils made from legumes.
3. It is permissible to keep legumes in the house. It is also permissible to eat them on the eve of Passover, although some authorities prohibit it.
4. The custom of not eating mustard at all on Passover is like the prohibition of legumes because it is treated as a type of legume.
5. Beets are not legumes and are permissible for consumption.
6. Buckwheat, peas, lentils, and turnips are legumes. Likewise, fava beans, sesame seeds, and poppy seeds are legumes.
7. It is customary to use coffee, and it is advisable to reduce its consumption before Passover, as well as tea that has not been decided upon before.
8. Some have the custom of dedicating a pot for cooking eggs or potatoes on Passover, although this is not a common custom.
9. Legumes are permissible for enjoyment, and it is permissible to light candles with oil made from legumes even if they were crushed in a mortar previously used for grinding kernels, as they are not considered sharp.
10. Corn, soybean, and rapeseed oils are typically prohibited.
11. There is uncertainty regarding cottonseed oil; in Israel, it is treated stringently according to the rulings of Rabbi Shlomo Zalman Auerbach and Rabbi Yosef Shalom Elyashiv, while in America, it is treated leniently based on the rulings of Rabbi Moshe Feinstein.
12. Cornstarch, corn syrup, dextrose, maltose, and lecithin are all considered legumes.
13. There is extensive debate among contemporary authorities regarding legumes that have been modified in form, such as sorbitol, dextrose not, ascorbic acid, citric acid, and aspirin.